Yleiset tilausehdot
Sopimuksen osapuolet
Nuohouspalveluiden yleisiä tilausehtoja sovelletaan kaikkiin Nokikaveri Oy:n (jäljempänä “Palveluntarjoaja”) tarjoamiin nuohouspalveluihin ja asiakkaan (jäljempänä “Asiakas”) välisiin sopimuksiin.
Sopimuksen syntyminen
Ellei kirjallisesti toisin sovita, sopimus syntyy heti, kun asiakas ja palveluntarjoaja sopivat ajanvarauksesta puhelimitse tai sähköpostitse. Sopimus syntyy myös tilanteissa, joissa asiakas on tehnyt varauksen sähköisiä kanavia pitkin itsenäisesti ja saanut vahvistuksen varauksestaan. Tilauksen tekemällä asiakas vakuuttaa tutustuneensa tilausehtoihin ja hyväksyy kyseiset ehdot. Asiakkaan tekemä tilaus on sitova. Palveluntarjoajalla on oikeus olla hyväksymättä tilausta perustelluista syistä, kuten resursointisyistä tai mikäli asiakas ei ole suorittanut maksua aiemmasta nuohouksesta.
Nuohouspalvelu
Asiakas tilaa nuohouspalvelun tulisijojen ja rakennusten lukumäärän mukaan. Nuohouksen aikana nuohooja puhdistaa ja tarkastaa savuhormit sekä tulisijat. Nuohoustyön sisältö määräytyy pelastuslain 60 §:n mukaan.
Hinnat ja maksuehdot
Nuohouspalvelun hinnat perustuvat kulloinkin voimassa olevaan hinnastoon ellei toisin ole sovittu. Voimassa oleva hinnasto löytyy osoitteesta https://www.nokikaveri.fi/nuohouksen-hinta/. Hinnat sisältävät kulloinkin voimassa olevan arvonlisäveron. Mahdolliset lisätyöt ja niiden kustannukset sovitaan erikseen asiakkaan kanssa paikan päällä. Palveluntarjoaja pidättää oikeuden korjata tilauksen muutokset hinnaston mukaisiksi.
Tilattu nuohouspalvelu on maksettava kertasuorituksena. Palveluntarjoaja perii palkkion suorittamastaan työstä toteutuneen työn ja käytetyn ajan mukaan. Laskutus tapahtuu paikan päällä korttimaksulla tai sähköposti- ja paperilaskuna. Palveluntarjoaja ei ota vastaan käteistä. Maksuaika laskujen osalta on neljätoista (14) vuorokautta. Maksun viivästyessä maksu siirtyy perintätoimistolle ja asiakas on velvollinen maksamaan korkolain mukaisen viivästyskoron sekä muistutus- ja perintäkulut.
Palveluntarjoaja pidättää oikeuden hinnanmuutoksiin.
Asiakkaan vastuu
Asiakkaan velvollisuus on edesauttaa nuohoustyön sujuvaa toteuttamista ja antaa pyydettäessä palveluntarjoajalla tarvittavat tiedot, jotka voivat vaikuttaa työn suorittamiseen.
Palvelun suorittamisen mahdollistamiseksi asiakkaan tulee:
1. Poistaa tai suojata sellaiset esineet, jotka eivät saa joutua tekemisiin noen kanssa vähintään viiden (5) metrin etäisyydeltä nuohottavasta tulisijasta.
2. Asettaa tulisijan eteen suojamateriaalia, kuten sanomalehtiä tai muuta vastaavaa työvälineiden laskemista ja lattioiden suojaamista varten.
3. Varmistaa, että nuohouspalvelun suorittamiseen tarvittaviin tiloihin ja katolle on esteetön ja turvallinen pääsy, mm. katolla olevat kattoturvatuotteet tulee pitää kunnossa nuohoojan työtä varten.
Lisäksi asiakkaan on huolehdittava siitä, että kiinteistössä ei ole vapaana lemmikkejä tai muita tekijöitä, jotka voisivat vaarantaa työn suorittajan turvallisuuden tai häiritä palvelun toteutusta.
Mikäli palveluntarjoaja arvioi työn suorittamisen olevan vaarallista terveydelle, turvallisuudelle tai ympäristölle, hänellä on oikeus peruuttaa työ. Asiakas vastaa tällaisessa tilanteessa palveluntarjoajalle aiheutuneista kustannuksista.
Mikäli nuohoustyö jää toteuttamatta asiakkaan laiminlyönnin tai muun hänen vastuullaan olevan syyn vuoksi, palveluntarjoaja pidättää oikeuden laskuttaa tilanteesta aiheutuvat kulut asiakkaalta.
Peruutukset ja muutokset
Palveluntarjoajalla on oikeus veloittaa asiakkaalta varatun, käyttämättömän nuohousajan ja -palvelun hinta kokonaisuudessaan tai vähintään auton käyttökustannukset 35 €, mikäli nuohousaikaa ei ole peruttu viimeistään 24 tuntia ennen sovittua aikaa joko soittamalla tai tekstiviestitse. Nuohousaika katsotaan käyttämättömäksi seuraavissa tilanteissa:
1. Asiakas ei ole paikalla sovitussa kohteessa eikä häntä tavoiteta puhelimitse nuohouksen ajankohtana.
2. Nuohousta ei voida toteuttaa asiakkaan antamien virheellisten tai puutteellisten tietojen vuoksi.
3. Työtä ei voida suorittaa turvallisesti, esimerkiksi puutteellisten kattoturvatuotteiden takia.
Palveluntarjoajalla ei ole velvollisuutta ylittää sovittua aikataulua tai aloittaa nuohousta, mikäli edellytykset turvalliselle työn suorittamiselle eivät täyty tai työtä ei voida toteuttaa sovitussa aikataulussa. Mikäli työn suorittamisen esteenä ovat asiakkaan vastuulla olevat vakavat puutteet tai olosuhteet, palveluntarjoaja voi kieltäytyä aloittamasta työtä.
Palveluntarjoaja pyrkii toteuttamaan työn sovittuna ajankohtana, mutta työn luonteesta johtuen tarkkaa aikataulua ei voida taata. Mikäli palveluntarjoaja myöhästyy yli 60 minuuttia sovitusta ajasta, asiakkaalla on oikeus peruuttaa nuohous ilman veloitusta ilmoittamalla siitä palveluntarjoajalle viipymättä.
Reklamaatiot
Asiakkaalla on oikeus tehdä reklamaatio nuohouspalvelusta kohtuullisen ajan kuluessa työn suorittamisesta, kuitenkin viimeistään neljäntoista (14) vuorokauden kuluessa palvelun toteutuksesta. Reklamaatio tulee toimittaa viivytyksettä kirjallisesti palveluntarjoajalle palautelomakkeen kautta sivulla olevien erillisten ohjeiden mukaisesti: https://www.nokikaveri.fi/palaute/ . Reklamaation yhteydessä asiakkaan on toimitettava kaikki tarpeelliset tiedot ja mahdollinen todistusaineisto, kuten valokuvat, jotka kuvaavat vahinkoja tai työn puutteita.
Nuohouspalvelu katsotaan puutteelliseksi, mikäli se ei täytä pelastuslain tai sovittujen ehtojen mukaisia vaatimuksia. Palvelua ei kuitenkaan pidetä puutteellisena, jos havaittu poikkeama johtuu asiakkaan vastuulla olevista seikoista, kuten hänen osallistumattomuudestaan tai riittävien edellytysten laiminlyönnistä.
Mikäli asiakas havaitsee puutteita, hänen on ilmoitettava asiasta kohtuullisessa ajassa, kuitenkin viimeistään neljäntoista (14) vuorokauden sisällä puutteen havaitsemisesta tai siitä hetkestä, jolloin puute olisi pitänyt huomata. Ilmoituksen tulee sisältää riittävät tiedot, kuten kuvat ja kuvaukset mahdollisista ongelmista.
Palveluntarjoajalla on ensisijainen oikeus korjata havaitut puutteet, mikäli se on mahdollista kohtuullisessa ajassa ja kohtuullisilla resursseilla. Korjaustoimenpiteistä vastaa yksin palveluntarjoaja. Mikäli korjaus ei ole toteutettavissa, asiakkaalle voidaan myöntää hinnanalennus palvelusta.
Mikäli reklamaation käsittelyn yhteydessä todetaan, ettei palvelussa ole puutteita, palveluntarjoajalla on oikeus periä asiakkaalta reklamaation käsittelystä aiheutuneet kohtuulliset kulut.
Ylivoimainen este
Palveluntarjoaja ei vastaa viivästyksistä tai vahingoista, jotka johtuvat ylivoimaisista esteistä, kuten luonnonilmiöistä, työtaisteluista, viranomaismääräyksistä tai muista palveluntarjoajasta riippumattomista syistä.
Vastuunrajoitus
Asiakkaalla on oikeus hakea korvausta palveluntarjoajan virheestä aiheutuneista vahingoista. Tämä ei kuitenkaan koske tilanteita, joissa vahinko on johtunut olosuhteista, joihin palveluntarjoaja ei ole voinut vaikuttaa, joita se ei kohtuudella olisi voinut ennakoida tai joiden seurausten estäminen tai välttäminen ei ole ollut kohtuudella mahdollista.
Palveluntarjoaja huolehtii riittävän yritystoiminnan vastuuvakuutuksen ylläpitämisestä luotettavalta vakuutusyhtiöltä. Tämä vakuutus on mitoitettu kattamaan sopimuksen mukaiset vastuut. Palveluntarjoajan kokonaisvastuu vahingonkorvauksista, riippumatta niiden perusteesta, rajoittuu vastuuvakuutuksen enimmäiskorvausmäärään.
Vastuuvakuutus työn kohteena olevalle omaisuudelle 20 000 €
Toiminnan vastuuvakuutus 500 000 €
Riitatilanteiden ratkaisu
Mahdolliset riidat, erimielisyydet tai vaatimukset, jotka liittyvät näihin yleisiin tilausehtoihin tai niitä koskeviin sopimuksiin, pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan osapuolten välisin neuvotteluin. Mikäli yhteisymmärrykseen ei päästä neuvottelujen avulla, kummallakin osapuolella on oikeus viedä asia oikeudelliseen käsittelyyn.
Kaikki tähän sopimukseen liittyvät tai siitä johtuvat riitaisuudet, mukaan lukien sopimuksen rikkominen, irtisanominen tai sen voimassaoloon liittyvät kysymykset, ratkaistaan Pirkanmaan käräjäoikeudessa sovittelumenettelyn jälkeen ellei muuta sovita.